Het avontuur begint

5 oktober 2025 - Genua, Italië

Zaterdag 4 oktober dag 1

Vanmorgen toen ik wakker werd, dacht: ik wat doe ik mijzelf toch aan om 4 weken in mijn eentje in een vreemde stad te gaan zitten, waar ik geen mensen ken, de taal niet goed van spreek en de weg niet ken.
Aankomst Genua regenachtig. De bus van het airport was chaotisch, daar verscheen een taxibestuurder die riep dat ie ook naar Genua Principe, het hoofdstation, ging. Twee Belgische meisjes vroegen of ik ook mee wilde, nou prima zei ik. Het ene Belgische meisje sprak prachtig Italiaans dus ik zei tegen haar: ik hoop dat ik ook zo mooi  Italiaans spreek over 4 weken.
De Airbnb was niet helemaal de gezellige kamer die ik me had voorgesteld, maar die heb ik snel een beetje op mijn eigen manier her ingericht. De host Federica is gelukkig  erg vriendelijk. Maar ze bleek een palaver te hebben met Airbnb dat ze haar niet genoeg betaald zouden hebben en daarom zei ze dat ze Airbnb had gezegd dat ik niet zou mogen koken. Maar gelukkig is dat niet echt het geval en heeft ze me alles uitgelegd over de keuken. Het pak stroopwafels dat ik voor haar meenam brak het ijs volledig .
Ze was een “golosa”  zei ze dat blijkt een zoetekauw te zijn.  De supermarkt is om de hoek. Dus eerst maar eens yoghurt, muesli en fruit ingeslagen voor t ontbijt en een lekker flesje Grappa met taralli’s om avond mee te beginnen.

Zondag 5 oktober dag 2

Heerlijk geslapen en op staan met zon, wat wil je nou nog meer. Na ontbijt en praatje met Federica op pad. Eerst de weg naar de school verkennen, die blijkt echt super dichtbij ongeveer 10 minuten lopen door de prachtige Via Garibaldi. Onderweg zit een bar waar ze de lekkerste cappuccino maken, dus dat doe ik morgen ook voor de les. Dan maar gewoon straatje links, straatje rechts in gelopen, kwam ik bij mooie Santa Maria delle Vigne kerk uit, waar de gelovigen net ter communie gingen onder begeleiding van een prachtig koortje. Zie video  Nog weer verder lopen het wordt aldoor warmer, kom ik opeens op een rommel/antiekmarkt terecht. Deze blijkt 1x per maand plaats te vinden op de 1e zondag vd maand. Niets gekocht, ik heb alles al haha. En er is ook een grote boeken euro met prachtige boeken. Een hongergevoel dringt zich bij mij op en ik eet mijn eerste pasta, trofie met paddestoelen, heerlijk. Inmiddels is het zeer warm geworden en mijn benen willen niet meer zo, dus lekker naar mijn kamer,  thee zetten Ik heb zo’n dorst en de benen omhoog

Foto’s

5 Reacties

  1. Jacqueline Werther:
    5 oktober 2025
    Wat een goed begin A
  2. Willem Snapper:
    5 oktober 2025
    Je bent toch maar een dappere meid,
  3. Lilian Huizinga:
    5 oktober 2025
    Super Anetty!! Morgen naar de les en eerst een echt kopje cappuccino!
  4. Egbarta:
    6 oktober 2025
    Ha Anetty, wat leuk om dit te lezen. Het wordt vast een onvergetelijke maand. Ciao!
  5. Willem Snapper:
    7 oktober 2025
    Tjonge, het is lang geleden. Toen was ik met mijn moeder in Genua. Ik was toen iets van tien jaar. Wij hadden daar familie, tante Jetje Bloch en oom George van Straaten. Zij woonden in de Via Accinelli, het zou zomaar op nummer 24 kunnen zijn. Ik herinner mij de funicolare, dat vond ik zo spannend. Wij bezochten diverse keren de plaatsen Rappallo en Portofino. Stel je voor, dat was in 1956! Zeventig jaar geleden. Tante Jetje had twee lieve dochters, Claudia en Roberta Sole. De laatste heb ik begin deze eeuw nog een keer ontmoet in Amsterdam. Zij woonde toen in Zuid Frankrijk.
    Dit wilde ik toch even kwijt. Fijne tijd in Genua!!