1e schooldag
7 oktober 2025 - Genua, Italië
Maandag 6 oktober
Het is als of ik 70 jaar terug in de tijd ga, zo bijzonder en zo spannend is deze 1e Italiaanse schooldag.
Er zijn veel nieuwe leerlingen en ik word ingedeeld bij A 2, samen met 4 andere leerlingen tw een Colombiaanse die binnenkort gaat trouwen met een Italiaanse man, maar in Colombia al 2 kinderen van rond de 20 heeft. En ze ziet er nog zo jong uit geen idee hoe dat zit? Dan een Zwitserse man, een vrouw uit Frankfurt en een jong Chinees meisje die zelfs 1 jaar blijft. Om kwart over 9 begint de lerares te ratelen in t Italiaans en stopt pas weer na 4 uur. Je snapt dat ik het een flink intensieve dag vond vandaag. Het is even wennen om zo lang geconcentreerd te zijn in iets wat zo erg moeilijk is.
Na de les koop ik ergens een panini want ik heb geen zin in weer pasta en probeer een groen plek je te vinden waar ik mijn boterhammetje op kan eten, helaas die heb ik nog niet gevonden, het enige groen is rechts van mijn ingang (zie foto) dus daar eet ik op de trap mijn (wel heerlijke) panino. Van de school hebben we wat adviezen gekregen voor wat je zoal kan doen in Genua, morgen is er een welkomst tour waar ik me voor heb aangemeld en donderdag gaan we met een groepje ergens wat drinken. Ik probeer om via een QR code die ze me gegeven hebben een rondleiding over een beroemde begraafplaats te boeken voor als straks Tijs er is, maar dat blijkt toch niet zo gemakkelijk. Ik krijg het niet voor elkaar en ga tenslotte voor hulp naar de VVV, waar het uiteindelijk wel lukt gelukkig. Daar ontmoet ik een Haags damesstel, die ook op de camping in Pegli staan waar wij ook 2x gestaan hebben met onze camper, laten ze nou op dezelfde plek staan bij dezelfde Sequoia aan t eind vd camping! Ze vragen mij om tips en ik verwijs ze in ieder geval om naar het prachtige park Pallavicini in Pegli te gaan en bij de pizzeria EMME te gaan eten, dat gaan ze doen zeggen ze.
Dinsdag 7 november
Wat is er nou leuker dan een koffiebar om de hoek van je huis te hebben en om daar dan na t ontbijt voor je naar school gaat zo’n heerlijke kop cappuccino te drinken! De vrouw neemt de bestelling op en haar man, neem ik aan, maakt de heerlijkste cappu’s die je maar kan voorstellen. Vandaag was ik er voor de 2e ochtend en heb ik me voorgesteld aan de vrouw en gezegd dat ik de nieuwe buurvrouw voor een maand ben. Zij heet Valentina en haar man heet, shit nou ben ik zijn naam vergeten, morgen nog weer even vragen. Lijkt me nou zo leuk dat als ik binnenkom ze meteen weten wat ik wil drinken zonder dat ik t hoef te zeggen. Heel speciaal.
Na de les gingen we met een lerares op stap door Genua als welkomstwandeling. Is altijd leuk, want je hoort altijd weer iets nieuws. Ik kon ook nog iets toevoegen, want toen we op het Piazza delle Erbe kwamen, kon ik ”trots” vertellen dat op dit plein onze beroemde Nederlandse schrijver Ilja Pfeiffer altijd zit voor zijn koffie en dat hij het boek La Superba daar grotendeels geschreven heeft! Ik moet wennen aan t vele lopen, een aantal gaan nog samen eten vanavond, maar ik vind t genoeg voor vandaag. Als ik weer thuis ben heb ik 15.000 stappen gedaan, 12 verdiepingen, 9.5 km en dat voel ik toch echt wel in mijn benen. Dus lekker aan de wijn met mijn taralli’s erbij. Vanavond voor het eerst gekookt, heerlijk pasta met spek en rode witlof pesto. Federica zei nu dat ik ook in de keuken kan eten, maar dat heb ik toch nog maar niet gedaan, vind ik nog teveel in haar privé. Komt allemaal wel, alles op z’n tijd.
.


Veel plezier verder.
Leuk die vaste plekjes.