Weekend en verder
14 oktober 2025 - Genua, Italië
Zaterdag 11-10
Riekje is inmiddels gearriveerd en we gaan met de bus naar het oude vissersplaatsje Boccadassa. Het is een wijk van Genua waar het een komen en gaan is van mensen in bikini en zwembroek die een duik in zee nemen.Wij lopen naar een uitzichtpunt waar je de hele kust kan overzien tot Portofino. Dan uitgebreid eten rond half drie. Riekje heeft geen nette rok bij zich voor vanavond, maar ik wist de 2e hands winkel van donderdag en ze scoort er een prachtig opera rokje.
Dan nog feestelijk drankje op piazza de Ferrari en dan begint de opera Don Giovanni. Met boven titeling, dus erg goed voor de taal. Beetje ouderwetse setting met veel deuren die open en dicht gaan, waardoor het een beetje kluchterig aandoet. Maar de muziek is echt prachtig. Een latertje vandaag pas rond 12 uur in bed.
Zondag 12-10
We spreken af in de kerk naast Riekje haar kamer, waar we uit volle borst meezingen met de liedjes en we kunnen de preek van de priester redelijk volgen. Daarna tuurlijk koffie op t terras en dan met de funiculair de berg op met schitterend uitzicht over Genua, terug lopend komen we precies bij mijn kamer uit.
Ik krijg een appje van Federica dat ze vandaag jarig is en vanavond een feestje geeft voor haar vrienden. Ik ben van harte uitgenodigd. En nu komt Pfeiffer toch steeds dichterbij. Op t feestje is een vrouw zij heet Deborah, die verteld als ze hoort dat ik uit Nederland kom, dat zij vroeger een bar heeft gehad in het centrum van Genua en dat daar een belangrijke Nederlandse schrijver zijn boek heeft geschreven. En dat hij nu een hele goede vriend van haar is evenals zijn vrouw Stella. Zij komt ook voor in La Superba, als het personage Rebecca. Wat een toeval nou toch weer hè. Deborah heeft nu een wijn winkeltje in t centrum en studeert voor sommelier. We spreken af dat ik haar ga bezoeken in haar winkel.
Maandag 13-10.
Het lijkt of de juffrouw van school vandaag iets minder snel spreekt en of ik al meer ga begrijpen. Na school ga ik op ontdekkingstocht. Achter mijn huis begint het flink te stijgen, maar ik raak er al gewend. Na 10 minuten omhoog lopen sta ik opeens voor een park, dus toch groen in de buurt met uitzicht over de beneden stad. En een theater waar net het publiek naar buiten stroomt. Ik ga het programma bestuderen, leuk om daar naar toe te gaan. Onze fotografieclub op het Westerdok is dit jaar begonnen met een nieuwe lerares, die ons vooral aan het portret fotografen wil krijgen. Het leek me leuk om Federica, de vrouw waar ik de kamer van huur te fotograferen, want ze heeft een leuke uitstraling. Federica is ook fotografe en laat ze nou ook juist veel portret doen! Ze heeft gisteren op haar verjaardag een prachtige portretfotografie lamp van haar vrienden gekregen. Die gaan we samen gebruiken als ik foto's van haar ga maken. Hs leuk!
Dinsdag 14-10 Ook vandaag weer na school gelopen van uit mijn huis. Het intrigeert me wat er allemaal bovenop die berg achter mijn huis ligt. Ik vind eindelijk het pad wat ik uit mijn raam kan zien en waar voortdurend mensen over lopen. Het pad gaat echt met een helling van bijna 45 graden omhoog, hoe moet dat als het hier zou sneeuwen en glad is, dan rollen al oude mannetjes en vrouwtjes naar beneden.
Vanavond voor het eerst tijd om even TV te kijken, heerlijk.


En waar is Riekje in haar mooie opera rokje?